Sabtu, 18 Februari 2012

Penulis Jemputan - Ar Tonelico : Qoga


Ni kawan sape ni? Berani dia mengugut diktator macam abam?? Abam piap sedas kang tau la. Takmoh cakap banyak. Abam nak carik besi kasi hentak ini budak. Sementara tu korang layan

Review by Kei

AMARAN: GAME INI HANYA SESUAI DIMAIN OLEH GAMERS YG BERUMUR 18+. KALAU BAWAH DR TU MAIN, MMG NAK KENA SPARTA DGN AKU.

Yahoo peeps. Kei di sini dan untuk review kali ni, aku akan review game Ar Tonelico:Qoga untuk korang semua. Tanpa membuang masa, on to the review.



Bagi yg pernah main Ar Tonelico 1 & 2 untuk ps2, dipersilakan jelly kat aku sebab aku tgh main yg no 3.

Storyline

Padat dgn citer sampai aku malas nak tulis. Nanti jadi panjang. Korang tgk je kat wiki.

Gameplay

Perbezaan paling ketara untuk game ni ialah gameplay yg dah diubah dr turn based kepada action based combat system. Diperkenalkan jugak sistem purge A.K.A stripping. Ye, korang baca tu dgn betul. Stripping masa lawan dan aku nosebleed sbb sistem ni. Korang boleh purge reyvateil korang 4 kali je sampai reyvateil akan pakai *cough* bra *cough* panty *cough*. Jgn korang mintak lebey2 plk karang aku piap korang.

Graphic and sound

Graphic terbaik setakat ni untuk siri Ar Tonelico dan anime cutscene untuk game ni lg lawa dr anime yg biasa korang tgk. Muzik untuk game ni unik dan catchy tapi kebanyakkannye dlm hymnos tp rasanye tu takkan jd masalah pada korang dan sound effect yg digunakan pun cukup gempak. Voice acting dr seiyuu yg terkenal pun tak kurang hebatnye. (Aku dgr Japanese voice je.. Problem?) Rekaan karakter jgk mcm game sebelum ni, mmg paling terbaik.


(Buat korang yg tak tau ape tu Hymnos)

Replayability

8 ending, 23 cosmosphere level, 31 party talk topics, 81 talk topics untuk setiap reyvateil dan catalog item yg mmg banyak, ape lg yg korang nak dr game ni?

Pro

Graphic, sound effect, music, voice acting, character design dan purging.

Con

Battle yg sama tiap kali (purge 3 kali, naikkan burst ke 10-20k% dan aktifkan song magic bunuh semua musuh) dan reference 18+ yg melampau tp aku tak kisah semua tu.

Summary

Game yg terbaik setakat ni untuk siri Ar Tonelico dan jalan citer yg sgt menarik akan buat korang main lebih dr 100 jam. Tapi sayangnye inilah game terakhir untuk siri ni. Tapi rasanye studio Gust akan buat lg game yg hebat camni. Aku bagi 9/10 markah untuk game ni. Kalau korang nak bagi markah lain, pegi main dulu baru boleh citer dan game ni aku rekomen untuk org yg suka main visual novel dan jgk 18 tahun ke atas. YG BAWAH DARI TU JGN GATAL NAK MAIN PLK.

Ok, abis dah review. Kei signing out.

(Review ini dibawakan kepada anda oleh ps3 yg membuat abam jelly untuk 3 bulan dan aku yg kena anemia sbb banyak sgt nosebleed main game ni) 

Komen abam : Abam ingat ko memang tak reti wat review padat dan padu. Akhirnya ko paham gak cara menulis review yang OHSEM. Sebelum ni ko tulis essay untuk tesis Universiti. Skang baru la namanya review. Abam terharu tengok perkembangan ko *manry tears*

Pepehal, abam masih tak puas ati. Besi abam dah jumpa. Jaga ko. You don't mess with us dictators. Ko dok situ diam-diam abam datang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan