Isnin, 13 Februari 2012

Oba The Last Samurai : The unknow history of Saipan

Movie ape lak ni? Best ke? Bace review la banyak bunyik la kao

Movie time peeps!!

Kali ni aku nak ubah selera sikit. Dari layan anime dan manga Jepun sahaja aku mau try layan movie dari Jepun pulak. Sebenarnya, tak terniat pun nak beli DVD ni. Cuma hari ni masa aku mencari DVD anime awesome di sebuah kedai berdekatan dengan anda, aku tak jumpa satu DVD pun yang menarik perhatian aku. Jadi aku tersermpak dengan DVD ni dan aku beli buat layan di kala malam bulan mengambang. Okeh, lame joke. Ye la, aku metro. Eh, pegi mati la korang.

Jadi review kali ini adalah mengenai sebuah movie yang diadaptasi dari kisah benar, Oba, The Last Samurai

History class niggas

Sebelum review, aku nak cakap sikit. Dalam sejarah, there's always 2 side of a story. But only the winning side got to tell their story. Nobody gives a flying fuck about the story of the losing sides in war. This movie, is the story of the losing Japanese in Saipan. So now you know the story of both side. There is no right or wrong side in war. There's only the winning and the losing side. The winning side, will be the right side. Itu realiti perang kita kena telan

Berbalik kepada review. We know how fucked up is Saipan during WW2 right? Saipan ialah kepulauan kecil Jepun dan menjadi point strategik ketika itu. Nilai Saipan ketika perang cukup besar, the mothafucking Americans hantar the whole goddamn army untuk membersihkan area Saipan dari genggaman askar Jepun. Jepun juga faham akan nilai Saipan kepada Amerika dalam misi mereka untuk menakluk Jepun ketika itu. Jadi diorang memang berusaha bermati matian mempertahankan Saipan dari ditakluk oleh those bloody yanks.

The story revolves on salah seorang kapitan askar bernama Sakae Oba, Captain of the 18th Imperial Japanese Army. Dia yang survive dari sebuah assault berani mati Jepun yang juga digelar the Banzai Assault/Attack berjumpa dengan saki baki tentera Jepun yang masih wujud di atas pulau Saipan. Now, you know how disciplined is the Japanese troops right? Diorang still berpegang kepada kod etika perang Samurai (Seppuku, Harakiri, Kematian lebih baik dari merosakkan maruah diri etc.) and so these loyal soldier refuse to give up. One thing they don't know is that Saipan has fallen under the hands of the Americans. Senang cerita selain diorang, dah takde lagi askar Jepun di atas pulau Saipan. Kerana masih tak tau fakta ini, the remaining Japanese forces put up a resistance in Saipan and fucked the Americans who try to mess with them. Now you know why you shouldn't mess with a Japanese. Even with such a small number, they managed to kick the asses of the bloody yanks. BADASS

Oba you are my idol *le bows*

Mereka bertahan di gunung Topachau menantikan bantuan dan kemenangan Jepun. Dilanda pelbagai masalah dari segi makanan dan bekalan ubat, Oba cekal bertahan kerana yakin tanah air Jepun bakal bangkit menentang penakluk brengset.

Nak tau lebih, cari la DVD movie awesome ini di kedai DVD berdekatan anda. Malas nak spoiler banyak-banyak

First of all, aku nak kata aku serius syok tengok movie ni. Sebab pertama adalah kerana content dalam cerita ini yang real. Realiti perang ditonjolkan dalam movie ini dengan begitu berkesan. Aku serius menangis tengok certain part of the movie. Realiti perang memang menyakitkan dan casualties dalam perang memang dirasai oleh pihak yang terlibat dalam perang. Kehilangan orang yang tersayang, rakan-rakan dan ahli keluarga terpisah kerana perang ini semua realiti dan inilah dia wajah sebenar peperangan. Peperangan tidak cantik. Ia hodoh, dan begitu menyakitkan.

Di permulaan movie ini korang akan melihat beberapa scene bunuh diri, di mana dek kerana ketaatan mereka kepada negara diorang sanggup mati dari menyerah kepada musuh. Pada mereka maruah mereka itu penting dan wajib dipertahankan biarpun perlu mati. Itu orang Jepun. Orang Malaysia? Certain teenagers out there sanggup gadai maruah diri demi uang. BANGSAT

Aku kata movie ni memang best. Banyak yang boleh kita belajar dari kecekalan, disiplin diri dan ketabahan Sakae Oba. Aku serius bila aku kata aku shed manly tears dalam salah satu scene movie ni. TORRBAEKKK

OK mungkin cerita ni tak menepati korang nyer taste. Tapi pada aku, cerita ni layak terima 4 star rating kerana kemantapan ceritanya. Kalau korang rasa cerita ni tak best, dan korang pertikaikan review aku, go write your own goddamn entry.

Maaf panjang berjela. But it was worth it. Review ini adalah selayaknya buat movie sebaik ini. Thumbs up

So korang rajin2 la carik DVD ni ye. Kalau tak sewa kat aku. Seminggu 2 juta.

1 ulasan: